Page 5 - ML
P. 5

VÅRA GYMNASIEUTBILDNINGAR  5
 4 VÅRA GYMNASIEUTBILDNINGAR

 MARINBIOLOGIUTBILDNINGARNA  LEDARSKAP & KOMMUNIKATION


                                                                                                                            Vi lägger fokus på din
 Är du intresserad av naturvetenskap och vad som händer under ytan i våra sjöar och hav. Är du     Ledarskapsutbildningen inom samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteendevetenskap
 en blivande marinbiolog, naturguide eller skärgårdskapten? Är du intresserad av marina ekosystem   vänder sig till dig som är intresserad av mänskliga relationer och som vill förstå hur grupper    personliga utveckling och din
 och gillar att arbeta praktiskt? Vill du öka förståelsen för miljöfrågor, utveckla vattenbruket,   av människor fungerar och hur de kan utvecklas.  roll i gruppen
 turismen eller företagandet i vår vackra skärgård? Då är någon av dessa två utbildningar bra för dig!
        Kunskaper inom ledarskap och kommunikation  efter­                   Du kommer att få stor möjlighet att påverka
 När människan använder havens resurser påverkas ekosyste­  får uppleva både annor lunda havsmiljöer och möta    frågas­inom­de­flesta­yrkeskate­gorier.­Under­utbild­  hur vi jobbar. I utbildningen ingår utbild­
 men och vi sätter avtryck i miljön. Att bruka naturen på ett sätt   nya kulturer.   ningen får du enskilt och i projektgrupp utveckla   ningsresor ombord på skolans
 som främjar en hållbar utveckling ställer krav på både natur­  PRAKTIK  redskap för att formulera, analysera och lösa   båtar och skepp, då ansvar, samarbete och
 vetenskapligt, ekonomiskt och tekniskt kunnande – det får du   problem.          sammanhållning övas och teoretiska
 här! I framtiden kommer efterfrågan på miljökunnande inom till   I  utbildningen  ingår  15  veckors praktik,  APL.     Vi studerar rollen som besluts fattare och   studier varvas med praktiska inslag.
 exempel naturvård och turistnäring att öka.  Du kommer att  praktisera på  arbetsplatser inom     chef samt grupprocesser och organisation som   Ledarskapsprogrammet ger dig en
 Utbildningen leder till vidare studier inom natur vetenskap   något av våra verksamhetsområden. Denna del av   enskilda kurser och integrerat i andra ämnen.
 och teknik eller till en yrkeskarriär inom det marina området.  utbildningen ger dig kunskaper med stor verklighets­  Vi fokuserar på din personliga utveckling och   god teoretisk grund och god behörighet
                                                                                till vidare studier på högskolan. Du får
 anknytning samtidigt som du får unika möjligheter att   din roll i gruppen. Efter genomförd utbildning
 UPPLÄGG OCH INNEHÅLL                                                       vistas i en utmärkt miljö där du praktiskt
 skapa kontakter för ditt framtida yrkesliv.  kommer du att bättre känna dig själv, vara   får utöva och utveckla dina teoretiska kun­
 Under utbildningen får du fördjupade kunskaper om havet som
 En del av din APL kommer du att göra på skolans segel­  medveten om dina styrkor och svagheter
 natur­resurs.­ Marinbiologiutbildningen­ ger­ dig­ flera­ olika­ per­   skaper bland annat genom att starta eget företag
 fartyg. Ombord fungerar du som besättningsman och deltar i   och ha jobbat fram modeller som
 spektiv; från minsta lilla havslevande plankton, via de stora                       inom Ung Företagsamhet (UF).
 framförandet av fartyget, går vakt, navigerar och lagar mat.  passar just dig för att hantera olika
 fiskstimmen­till­klimatets­inverkan­på­havens­tillstånd.
 Stora delar av de kurser du läser innehåller praktiska   Marinbiologiprogrammet har två utgångar. De innehåller   situationer.    UTBILDNINGS RESOR
 moment och du lär dig därför att se samband, både mellan   samma grundläggande kurser och har båda marinbiologi och   Du kommer också att ha fått   I programmet ingår utbildningsresor om­
 ämnen och mellan teori och verklighet. Kurser inom båtliv   naturbruk som tydliga röda trådar genom de tre åren.  känna på och förstå hur en grupp   bord på våra skolsegelfartyg. När vi ligger
 och navigation ger dig kunskap och kompetens att i framti­  DU SÖKER TILL EN AV    jobbar bäst tillsammans.  i hamn besöker vi intressanta platser och
 den jobba inom det marina området.  FÖLJANDE TVÅ  UTGÅNGAR:                  historiska miljöer som berikar undervis­
 De naturvetenskapliga kurserna ger via praktiska mo­  UPPLÄGG OCH INNEHÅLL  nin gen i våra olika ämnen. Vi knyter också
 ment en ökad förståelse för globala ekosystem och miljö­  1. MARINBIOLOG  Denna utgång riktar sig till dig som gillar  in ter  na tionella kon tak ter med skolor och
 relaterade frågeställningar. Du får utveckla både ett veten­  naturvetenskapliga ämnen och vill ha en bred ingång till hög­  Du som söker till ledarskapsutbild­  före tag. Ombord deltar du i framför andet av
 skapligt förhållningssätt och din förmåga att planera och   skola. Här läser du mer matte, fysik och kemi, vilket gör att du  ningen bör vara beredd på att anta den ut­  fartyget, går vakt, lagar mat och följer den
 genomföra egna fältstudier.  kan söka vidare till utbildningar för att bli till exempel marin­  maning det innebär att jobba med personlig   utbildning som bedrivs
 biolog, veterinär  eller ingenjör.  utveckling och grupputveckling. Du kan se fram                   såväl
 UTBILDNINGSRESOR  emot mycket stöd och ett starkt engagemang för                              ombord som i
 Skolans närområde och Stockholms skärgård är ett självklart   2. VATTEN OCH MILJÖ  Denna utgång riktar sig till dig som  Vi studerar sam spelet mellan   detta arbete från lärarlaget. Under första delen   land.   Ledarskap
 alternativ till undervisning i klassrumsmiljö. Varje år gör vi stu­  vill arbeta mer praktiskt, den ger även en grundläggande be­  marina organismer & hur havens   av utbildningen får du de teoretiska grunder och
 dieresor och exkursioner i närområdet.  hörighet­till­högskolan.­Här­läser­du­naturguidning,­fiskevård­  eko system påverkas av människan  verktyg du behöver för att kunna utvecklas och ta   börjar med
 I marinbiologiutbildningarna ingår även längre ut­  och lär dig starta eget företag. Det ger dig möjlighet att arbeta   till dig utbildningen på bästa sätt.   ”jaget”
 bildningsresor  ombord  på  skolans  segelfartyg.  Under  re­  inom exempelvis naturturism, vattenbruk, miljövård eller som   Utbildningen byggs till stora delar av upp­
 sorna bedriver du studier och besöker spännande platser.     båtförare. Vill du senare skaffa dig ”naturbehörighet” kan du   UTBILDNINGSPLAN, SE SID 9  levelsebaserat lärande och processarbete d v s engage­  UTBILDNINGSPLAN, SE SID 9
 Det ger dig stora möjligheter att skapa kontakter och du   komplettera med ett basår efter gymnasiet.  mang i skolarbetet är en förutsättning för att nå målen.


 10 MARS 2022  FRÅN GRAN CANARIA  17 DECEMBER 2021  15 OKTOBER 2021
 Position: N 28°46,1’ W014°02,7’  TILL TENERIFF A  Position: Teneriffas östra kust  Position: till kaj i Las Palmas   FRÅN MALMÖ

 Beräknad ankomst till nästa hamn:   Beräknad ankomst till nästa hamn:  Beräknad ankomst till nästa hamn:  TILL GRAN CANARIA
 Santa Cruz deTenerife  via Lanzarote  Santa Cruz de Tenerife, 18/12 -21  Stockholm 16/10 -21  via Rendsburg och Vigo

 Väder: Sol, nordostlig vind 6 m/s  MB & MBV­LOGG   Väder: Skinande sol – Lite Vind  Väder: Soligt  LK ­LOGG

 Hej
 Hej!   Dagen började med att vi kastade loss från
 Idag har det varit en fullspäckad dag med  La Gomera. Vi motorseglade längs  Hej!
 både gymnasiearbetesaktivitet och prov  La Gomeras södra kust tills vi kom till sundet  Detta blir den sista elevloggen från vår
 i klass VIII. I halvklass knatade vi bort till  mellan La Gomera och Teneriffa. Just det  resa, så vi tänkte kort sammanfatta
 den lokala kajakklubben. Två och två tog  sundet är känt för sina nyfikna djur som gärna  hela detta äventyr.
 vi oss ut på vattnet i det som blivit likt en  åker med båten. Vi såg både flasknosdelfiner  Om vi börjar med dagens händelser   Rendsburg och innan vi visste ordet av det
 innesluten lagun som bildats innanför ett  och grindvalar vilket var en väldigt härlig                       var vi åter ute på haven. Nu på Engelska
 skyddande vulkaniskt rev. På paddlingen  upplevelse. Valarna var först skygga men till  och den stora slutstädningen, så kan vi   kanalen!  Med många i klassen sjösjuka fick
 hade vi med oss en guide som talade om  slut så kom dom i kapp oss och gav en väldigt  rapportera hårt arbete, blöta elever och   några tappra sköta om det mesta ombord,
 allt från de lokala marina habitaten och  bra chans för filmning och fotografering.  mycket skratt. Vi har skrubbat golv som   i alla fall tills dess att all var hyfsat på
 sjögräsängar till historia om kvinnans  Delfinerna däremot besökte och följde med  tak och packat väskor inför hemresan   fötterna igen.
 roll i ett medeltida Arrecife. Det var  skeppets för, där de hoppade och trixade.  imorgon. När vi efter många timmars   Biscaya bjöd på en hel del höga vågor och
 superintressant och ännu roligare blev det av att vi  Medan vi hade fokuset på valarna så märkte  städande äntligen var färdiga, hade   många trötta elever, men när vi väl var ute
 fick paddla till olika platser i ”lagunen” kopplade till  vi inte när vår kära marinbiologi lärare, Linda,  byssalaget ordnat en fin 3-rätters middag   ur bukten och anlände till Vigo var det på
 föreläsningarna. Väl tillbaka på båten serverades  ramlade i vattnet och försvann snabbt i det  med roliga aktiviteter. Alla klädde sig fint   lugnare vatten. Glada att se land och ha
 lunch av vaktlaget sommarskolan. Sen följde solbad  turkosa havet. Vi hörde ett tjutande larm och  och 18:00 satt vi till bords i mässen då   fast mark under fötterna, blev ”kosläppet”
 och lite sista-minuten-plugg inför klass VIII-  flera elever som skriker ”man över bord”.  seglingsmiddagen serverades. Den bestod   välkomnat,  alla elever skyndade av skeppet
 provet. Eftermiddagen bestod av prov. Det sista  Snabbt bildas en folkmassa i båtens akter  av en väl varierad charkbricka, en krämig   och ut på Vigos gator. Det blev många
 inplanerade provet för resan. Skönt att ha det  och vi ser hur ribben åker i väg i full fart.  pasta Alfredo och en lagom söt och syrlig   samtal till nära och kära när täckningen
 överstökat så att vi nu i stället kan njuta av den  Vid detta tillfälle inser vi elever att detta är  vaniljpannacotta med mangokompott.   tillät, men snart var vi på väg igen.
 sista veckan här ombord. Avresan till Teneriffa  en övning för besättning men även för oss.  När middagen avnjutits var det dags att   Mellan Vigo och Gran Canaria var det lugnt
 vart tidigarelagd, för att undvika en del jobbig  Ribben kom tillbaka och vi agerade skådespel  dela ut ”seglingens…” och vi alla fick oss   vatten, varmt väder och skinande sol. Även
 sjö som vi annars skulle ha stött på. Strax efter  med bår och sjukvårdskontroll tills övningen  ett gott skratt när alla påhittiga rimmen   lektionerna kom igång på allvar igen, med
 provet lade vi loss och nu är vi guppandes på  var över. Sen fick vi bada från Älva och hoppa  lästes upp.   bokseminarium och redovisningar.
 väg mot Santa Cruz de Tenerife.  från bogsprötet.     Om vi nu ska sammanfatta hela detta                    På vägen över två av de sju haven har
 Ha de bra era land-   Dagen avslutades med   äventyr kan vi välja ett ord och det skulle                     vi stött på många olika djur, mareld och
 film och VHF-plugg.
 krabbor, massor av   vara: händelserikt. Under dessa fyra                                                    fantastiska stjärnhimlar. Men nu är det dags
 kramar från oss riktiga   //Willie, Sofia, Hugo D  veckor har vi sett och upplevt många olika                för oss att packa ihop och resa hem, för vad
 sjöfarare.  saker. När vi kastade loss i Malmö, var vi                                                       är det man säger. Borta bra men hemma
 //Alice och Ángela  alla förväntansfullt ovetande om vad vi                                                  bäst!
           gett oss in på. Det startade med en kort                                                           // Wilma, Andrea, Elsa L
           tur på Nordsjön, innan vi åter var i land i
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10